VORES INKLUSIVE TILGANG
VORES FORPLIGTELSE
Hos MONSTRUM skaber vi fantasifulde legepladser for alle - både når det kommer til forskellige aldre eller forskellige færdigheder. Leg er et universelt sprog, der forener os og hvor den eneste begrænsning er fantasien. Vores designs skubber til kreativiteten og inspirerer børnene til at udforske legepladsen - hvad enten det er gennem taktil leg i sandet, sansebrætter eller klatring op til en gigantisk rørrutsjebane.
Børns behov er unikke, og vi forstår udfordringen i at skabe en legeplads, der passer til alle. Vi bestræber os dog på at tilbyde sjove, stimulerende oplevelser for alle, med noget for enhver smag. Hos MONSTRUM prioriterer vi tilgængelighed idet vi skaber inkluderende rum, hvor alle børn kan lege sammen. På den måde prøver vi at integrere tilgængelig leg i vores elementer på hele legepladsen, i stedet for at isolere den i enkeltstående tilgængelige objekter.
MONSTRUMS DESIGNPRINCIPPER
MONSTRUMs designfilosofi kredser om tre kerneprincipper: kunstnerisk udtryk, at inspirere til bevægelse og at skabe inkluderende mødesteder. Ved at sætte mennesker i centrum for vores design, fremmer vi inklusivitet, mens vi sikrer, at alle legefunktioner og adgangsveje opfylder lokale sikkerhedsstandarder, alt imens vi går ud over det sædvanlige.
FOKUS PÅ DET
KUNSTNERISKE
NARRATIV · SANSEOPLEVELSER
Vi stræber efter kunstnerisk kvalitet og inkluderende leg og tror fuldt og fast på, at disse to elementer kan eksistere side om side.
Den visuelle appel ved en legeplads tjener som en katalysator for børns kreativitet og nysgerrighed, stimulerer sanserne og udvikler en bred vifte af færdigheder - både kognitive og fysiske.
INKLUDERENDE
MØDESTEDER
SOCIALE FÆRDIGHEDER · FÆLLESSKAB
Vi skaber legepladser som scener, der fungerer som en social platform, der byder folk i alle aldre og på tværs af kulturer velkommen, uanset deres evner, ved at kommunikere gennem det universelle sprog - leg.
INSPIRERER
TIL BEVÆGELSE
FYSISKE UDFORDRINGER
En fantastisk legeplads skal inspirere børn til at bevæge sig og udfordre sig selv på spændende nye måder. Vi skaber legepladser, der kræver udforskning - du kan ikke bare observere på afstand. Når besøgende bevæger sig gennem en legeplads, vil de støde på flere ruter og udfordringer, som hver især tester deres motoriske færdigheder og opfordrer dem til at skubbe til deres grænser.
ET INKLUDERENDE
FOKUS
Vores tilgang til at skabe inkluderende legepladser kommer til udtryk gennem seks indsatsområder.
Narrativ Adgang Udfordringer Det sociale Tilflugtssteder Sensorisk
NARRATIV
UNIVERSEL APPEL - HISTORIER TIL FORDYBELSE
En historie, der låser op for fantasien, er tilgængelig for alle og universelt forståelig.
Hos MONSTRUM, er vi specialister i at designe scener og sætte rammen for at eventyr kan udfolde sig. Disse scener tænder fantasien og inspirerer alle børn til at fordybe sig i fortællingen om legepladsen. Fortællinger aktiverer børn og bringer dem sammen, når de begiver sig ud på eventyr sammen.
VISUEL STIMULERING
En scene fyldt med farver, mønstre og former er med til at skabe inkluderende legeoplevelser for mange.
Visuel stimulation har en væsentlig indflydelse på børns følelsesmæssige og kognitive udvikling og er særligt relevant for børn med eksempelvis autisme.
ADGANG
UNDERLAG
Valget af underlag er en afgørende faktor i forhold til tilgængelighed, især for kørestolsbrugere og dem med mobilitetsudfordringer. Faldunderlag af gummi giver en stabil, tilgængelig overflade og vi designer ofte et netværk af stier i gummien for at sikre nem navigation omkring hele legepladsen.
AKTIVITETER PÅ GRUNDNIVEAU
Vores legepladser byder på tilgængelige aktiviteter på jorden, såsom sanseelementer, sandleg og lavere gynger.
AKTIVITETER PÅ FORHØJET NIVEAU
Vi indarbejder forhøjede legeområder med tilgængelige funktioner, såsom ramper, for at give adgang til højere legepladsniveauer.
SKRÅNINGER I OVERFLADEN
Skråninger bidrager til legeoplevelsen og gør at kørestolsbrugere kan nyde spændingen ved at rulle over bakkerne.
ADGANGS-PLATFORME
Adgangs-platforme giver nem adgang fra eksempelvis en kørestol til forhøjede redskaber, såsom rutsjebaner.
UDFORDRINGER
PROBLEMLØSNING
Legepladser fremmer problemløsning og samarbejde, idet at børn finder ud af, hvordan de bedst navigerer og overvinder udfordringer, såsom kognitive opgaver med sensoriske paneler eller narrative funktioner.
RISIKOVURDERING
Udfordrende leg hjælper børn med at opbygge modstandskraft, autonomi og rumlig bevidsthed ved at vurdere risici og teste deres fysiske evner. Vi inkorporerer forskellige sværhedsgrader for at fremme risikovurdering og kropsbevidsthed.
UDFORSKNING
MONSTRUM-legepladser inviterer til udforskning med narrativt drevet design, herunder læringselementer såsom illustrationer af lokal flora og fauna, der forbedrer læring gennem opdagelse.
BEVÆGELSE
Bevægelse er tilgængelig for alle og legeredskaber som lave, brede redegynger, egner sig godt til yngre børn og dem med nedsat bevægelse.
SOCIAL INTERAKTION
PARALLELLEG
Legepladser opfordrer til social interaktion ved at skabe plads til at børn kan lege ved siden af hinanden, og ved at hjælpe med at hindre kommunikationsbarrierer og forene dem.
FÆLLESSKAB
Åbne og tilgængelige, legepladser bliver til rum, hvor mennesker på tværs af kulturer kan mødes.
SAMARBEJDE
Legepladser er et oplagt sted til at udvikle sociale kompetencer, og finde nye venskaber. På legepladsen øver man sig i at skiftes til noget og lærer ligeledes at vurdere risici.
TRANSPARENS
Legepladsstrukturer med åbninger imellem brædderne i forskellige størrelser og former giver børn udsyn og dermed mulighed for at interagere med andre børn, forældre eller omsorgspersoner, samt at lettere kunne finde rundt. Dette øger følelsen af tryghed, hvilket også fremmer selvstændighed.
ROLLELEG
Fantasifulde legepladser fremmer rolleleg og hjælper børn med at udvikle kommunikationsevner og følelsesmæssig bevidsthed.
TILFLUGTSSTEDER
HVILE-/STILLEOMRÅDER
Elementer som bænke og siddeområder giver mulighed for trætte ben at tage et hvil og giver børn mulighed for at trække sig tilbage et øjeblik, når de har brug for det. Dette kan være specielt nyttigt for børn, som let bliver overvældet eller overstimuleret.
STEDER AT OBSERVERE FRA
Steder, hvor børn kan få et overblik over området og trække sig tilbage fra legepladsens travlhed, er nyttige. På den måde får de muligheden for at trække sig tilbage og observere, men stadig være til stede tæt på legen.
REFLEKTERENDE LEG
Børn opfordres til at reflektere og deltage i roligere sanseleg i mindre, mere lukkede områder med eksempelvis sanseaktivitetspaneler eller pædagogiske illustrationer.
SENSORISK LEG
MUSIK
Musikalske elementer giver børn mulighed for at engagere sig i omgivelserne gennem lyd og berøring.
TAKTIL - DET FINMOTORISKE
Legepladsen er bygget med naturlige materialer, primært træ, som giver en taktil og sanselig oplevelse for børn. Træ er et fantastisk materiale, som også har vist sig at give adskillige sundhedsmæssige og fysiologiske fordele.
STILLE LEG
Gennem roligere sanseleg er børnene i stand til at tage en pause fra travlheden på legepladsen i stille områder designet til sanseudforskning og afslapning.
VISUELLE TEGN
Visuelle elementer tilbyder sanseoplevelser, der imødekommer forskellige behov og evner. Belysning hjælper børn, især dem med syns- eller kognitive handicap, med at navigere og udforske. Vi inkorporerer også malerier og illustrationer som pædagogiske og dekorative elementer, hvilket tilfører et lag af læring og historiefortælling til legepladsen.