COMPUTER LEGEPLADSEN
HVOR:
Ruoholahdenpuisto Park, Helsinki, Finland
ÅR:
2024
KUNDE:
Helsinki City
SAMARBEJDE:
Linda Liukas
Helsinki City Design department
Näkymä Landscape Architecture
Forfatter og illustrator, Linda Liukas og Helsinki Kommune henvendte sig til MONSTRUM med en vision om at skabe en innovativ legeplads - potentielt verdens første legeplads med computer tema og den første eventyrlegeplads af sin art i Finland.
Legepladsen består af forskellige områder, som er forbundet af et stærkt narrativ om computerteknologi og læring. De forskellige områder er designet til at afspejle hver sin del af en computerfunktion.
De to kæmpestore tårne er de centrale elementer på legepladsen og deres stærke farver og former fanger folks opmærksomhed selv på afstand. Inde i tårnene, kan børn klatre helt til toppen ved hjælp af rebnet og platforme. Begge tårne har sjove rørrutsjebaner at suse ned ad og tårnene er også forbundet af en tunnel.
De øvrige områder er designet til mere stille leg, velegnet til yngre børn og dem som vil lege på roligere vis. Hvert område rummer nøje designet detaljer, som opfordrer til hands-on læring. Her kan børnene lære om den digitale verden ved at udforske analogt.
Legepladsen er designet af Linda Liukas og skabt af MONSTRUM i tæt samarbejde med Helsinki Kommunes designafdeling også.

Legepladsens design er fuld af livlige farver og geometriske former.
FRA SKITSE TIL VIRKELIGHED

EN SKÆRMFRI COMPUTER VERDEN
Legepladsen er designet af Linda Liukas, forfatter og illustrator af en billedbog til børn om computerens finurlige verden, samt grundlæggeren af en global bevægelse, der skal undervise unge kvinder i programmering i over 260 byer.
Visionen for legepladsen var at skabe et offline læringsmiljø, hvor børn kunne opleve og lære om computerteknologi på en håndgribelig måde. Legepladsen indbyder til udforskning og opdagelse og dette understøttes af QR koder med læringsmaterialer, som man kan dykke længere ned i på legepladsen eller derhjemme.

Den eneste måde, jeg virkelig kan forstå noget på,
er ved fysisk at engagere mig i det.
Jeg bruger mine fingerspidser – ikke kun min hjerne –
til at observere og løse problemer.- Linda Liukas

OPLEV EN COMPUTER INDEFRA

Bliv et stykke data, der behandles i de gigantiske computertårne.

Klatr højt på himlen, når du bevæger dig fra det ene tårn til det andet.

Lyset danser ind gennem de farvede vinduer og skaber en smuk visuel effekt.

Udforsk det binære system - leg med 1'erne og 0'erne her, og lær om det grundlæggende computerteknologi.

Pixel board'et er en super sjov manipulerende funktion.

LEG MED PIXELS PÅ SKÆRMEN

Klatr op på toppen af computerlegehuset.

Fri leg for fantasien.

Udluftningen på bagsiden af computerlegehuset giver gode klatremuligheder.

En tidlig skitse af det Nyan kat-inspirerede legeredskab.

Spring rundt på denne ikoniske kat!
Smartphone karrusellen er et sjovt legeredskab, der opfordrer til samarbejde.
FORDYBENDE LÆRING
Linda Liukas har udviklet en række undervisningsmaterialer knyttet til de forskellige funktioner og områder på legepladsen. Børn og deres forældre kan scanne QR-koderne for at finde ud af mere om tankerne bag og tage læringsoplevelsen et skridt videre.

Jeg har arbejdet på at lave computerens abstrakte ideer
håndgribelige, selv når du er på hænder og knæ.- Linda Liukas
